MammaTräning

MammaTräningen är anpassad för att komma igång med träningen på ett skonsamt sätt efter graviditet och förlossning. Övningar fokuserade på behov hos nyblivna mammor erbjuds på olika nivå med fokus på att stärka kroppen inifrån och ut, där du som deltagare väljer nivå utifrån dina förutsättningar. Fokus ligger på att arbeta kontrollerat igenom övningarna och vi använder oss av den egna kroppen som motstånd. Vi tränar exempelvis på teknik och grundträning för situps, armhävning och rygglyft. Hållning, knip och andning är genomgående med i alla övningar. Barnen är välkomna att följa med. Du som mamma får ut mest av träningen om barnet är yngre, före krypstadiet, då det är lätt att barnet annars kryper iväg från dig när du tränar. Skulle barnet vara äldre och du ändå är intresserad av liknande träning häng då istället med på MammaUte.

Känner du dig osäker om du är redo att delta på MammaTräning och även osäker på hur din kropp återhämtat sig efter graviditeten? Då rekommenderar Carlgårds Hälsocenter att du antingen använder dig av MammaMage appen eller bokar in en individuell konsultation (MammaMage). När du tagit dig igenom nivå 4 eller fått klartecken efter den individuella konsultationen är du redo att delta i MammaTräning, förutsatt att efterkontrollen vid MVC är gjord och du inte fått några restriktioner från dem.